Pet suludih nameta koje plaćaju preduzetnici
Iako je dosad evidentirano 384 neporeskih nameta od kojih su 247 parafiskalni i čak 72 odsto tih nameta u nadležnosti je republičkog nivoa vlasti, od 2012. kada je na osnovu analize NALED-a ukinuto 138 taksi i naknada, među kojima i firmarina za preduzetnike, država nije mnogo uradila na ovoj reformi.
NALED je evidentirao pet tipičnih vrsta parafiskalnih nameta koji su ili duplirani (plaćaju se na dva mesta), ili ih privrednici plaćaju uprkos zdravoj logici. Ovo je tih pet nameta koje je opisao Blic.
1. Naknade javnim preduzećima
Sektorski zakoni koji propisuju obaveze javnih preduzeća dozvoljavaju im naplatu taksi i naknada u cilju finansiranja poslovanja. Problem je što su oblasti za koje mogu da uvode namete postavljene široko. Tako je Zakon o zaštiti prirode („Sl. glasnik RS“, br. 36/2009, 88/2010, 91/2010 – ispr. i 14/2016) omogućio naplatu naknada u oblasti „turizma, ugostiteljstva, trgovine, usluga…“. Epilog je Odluka „Srbijašuma“ o naknadama za Park prirode „Stara planina“ u kojoj su smišljena čak 92 nameta.
2. Nameti čija visina ne odražava vrednost dobijene usluge
Doprinos za uređenje građevinskog zemljišta najbolje oslikava definiciju parafiskala jer se kod plaćanja ovog nameta ne dobija protivusluga države odgovarajuće vrednosti.
3. Lokalne takse i naknade opšte namene
Kao primeri ove vrste naknade navode se naknada za zaštitu životne sredine, gde, na primer, novac nije direktno namenjen zaštiti životne sredine, već ide u budžet za opšte potrebe, kao i firmarina koju i dalje plaćaju velike kompanije.
4. Naknada koja je određena ne prema troškovima države, već prema ekonomskoj snazi klijenta
Ova naknada bi trebala da bude ukinuta izmenama Zakona o republičkim administrativnim taksama, a tipično se odnosi na dobijanje upotrebne dozvole.
5. Duple takse
Pored republičke administrativne takse neka institucija naplaćuje i neku svoju taksu, pa imamo dve takse za isti posao.