Šta je bihejvioralna ekonomija?
Nobelova nagrada za ekonomiju ove godine dodeljena je Amerikancu Ričardu Taleru, jednom od osnivača bihejvioralne ekonomije.
U obrazloženju Akademije navodi se da je Taler u svojim radovima „objasnio kako određene ljudske karakteristike, kao što su nacionalnost ili društvene prednosti, mogu da utiču na odluke pojedinaca i tokove na tržištu“.
Dragana Draganac, jedini doktorand u Srbiji iz oblasti bihejvioralne ekonomije, kaže za N1 da su rezultati rada u toj grani ekonomije veoma korisni za marketing, ali i za sve kreatore ekonomske politike.
„Konkretan primer koji se više vezuje generalno za bihejvioralnu ekonomiju je primer koji se navodi u literaturi. Imamo dva restorana u jednoj oblasti i neko mora da izabere jedan od ta dva restorana. Pošto nema nikakve informacije o tome kakav je koji restoran, bira nasumično jedan od njih. Kada dolazi drugi čovek, on vidi jedan prazan restoran i jedan u kojem sedi jedan pojedinac i onda će naravno da izabere onaj koji je neko već izabrao. To je zapravo mentalitet stada. Ljudi će se manje odlučivati ako im kažete – ajde štedite jedan deo, procenat svoje plate nego kad se kaže – povećaće vam se plata, pa jedan segment štedite. Oni će u ovom drugom slučaju biti mnogo skloniji da štede, jer štede od povećanja plate“, kaže Draganac.