Koje promene donosi novi Zakon o zaštiti potrošača?
![Koje promene donosi novi Zakon o zaštiti potrošača?](https://wiener.co.rs/wp-content/uploads/2018/06/koje-promene-donosi-novi-zakon-o-zastiti-potrosaca.jpg)
Od 21. septembra stupile su na snagu nove odredbe Zakona o zaštiti potrošača, a one donose brojne promene.Izdvajamo naznačajnije:
- Rok za odgovor trgovca potrošaču, na izjavljenu reklamaciju bude osam dana, a rok za rešavanje reklamacije koju je trgovac usvojio ne može biti duži od 15 dana, odnosno 30 dana za tehničku robu i nameštaj, računajući od datuma podnošenja reklamacije.
- Popravka je moguća samo uz izričitu saglasnost potrošača, a nemogućnost potrošača da dostavi ambalažu robe prodavcu, neće moći da bude uslov za rešavanje reklamacije niti razlog za odbijanje otklanjanja nesaobraznosti.
- Trgovci će biti u obavezi da vode posebnu evidenciju o primljenim reklamacijama, a koja će sadržati sve neophodne elemente iz kojih će se videti čitav tok dešavanja
- Davaoci usluga od opšteg ekonomskog interesa biće u obavezi da formiraju posebne komisije za rešavanje reklamacija, a u kojima će svoje mesto imati predstavnici potrošačkih organizacija koje se nalaze na evidenciji ministarstva
- Uvodi se novi termin – zaštita kolektivnog interesa potrošača. Evidentirane potrošačke organizacije će imati pravo da podnose prijave za zaštitu kolektivnih interesa u prekršajnom postupku pred tržišnom inspekcijom. Udruženja će ovaj postupak moći da pokrenu samo ukoliko im se minimum 10 potrošača javi sa istim problemom sa istim trgovcem. Taj broj može biti i manji od 10 potrošača ako se ispune dodatni uslovi propisani zakonom.
Kada je nezadovoljan, potrošač najpre ulaže reklamciju trgovcu, te čeka na odgovor u skladu sa Zakonom o zaštiti potrošača. Ukoliko nije zadovoljan odgovorom na reklamaciju, stupa u kontakt sa udruženjima za zaštitu potrošača, koja daju savete i pokušavaju da posredovanjem dođu do pozitivnog rešenja.Kada postoji osnov za prijavu tržišnoj inspekciji u skladu sa zakonom o trgovini i Zakonom o zaštiti potrošača, kupac podnosi prijavu. U ostvarivanju svojih prava potrošači mogu da se obrate i nadležnima za arbitražu i medijaciju prema Zakonu o posredovanju i Zakonu o arbitraži.Kao krajnja opcija dolazi u obzir i sudski postupak.