Delo „Plava planina“ na desetom „oblačenju“ bečkog Ringturma

15.05.2017.

Ovoga leta, po deseti put, bečki Ringturm biće transformisan u umetničko delo koje će privući pažnju prolaznika. Srpski umetnik Mihael Milunović svojim monumentalnim umetničkim delom postaviće planinski masiv u centar austrijske prestonice.

Delo „Plava planina“ na desetom „oblačenju“ bečkog Ringturma

Na inicijativu Wiener Städtische Versicherungsverein, glavnog akcionara Vienna Insurance Group (VIG), bečki Ringturm biće simbolični nosilac međunarodne kulturne razmene i u 2017 godini. Umetničko delo „Plava planina“ Mihaela Milunovića predstavlja kulturni dijalog između Austrije i Srbije. Time se istovremeno naglašava značaj ove države u jugoistočnoj Evropi za Vienna Insurance Group, koja u Srbiji posluje preko kompanije Wiener Städtische osiguranje a.d.o. Beograd - jednog od vodećih osiguravajućih društava u zemlji. „Sa ponosom objavljujemo da će srpski umetnik Mihael Milunović ulepšati Ringturm za jubilarnu, desetu godinu trajanja našeg projekta. Poverenje koje smo mu ukazali da „obuče“ bečki Ringturm predstavlja izraz poštovanja prema njegovom umetničkom radu i čvrst izraz uske povezanosti sa našim partnerom Srbijom“, naglašava dr Günter Geyer, predsednik Upravnog odbora Wiener Städtische Versicherungsverein.

Delo „Plava planina“

Deseto izdanje „oblačenja“ bečkog Ringturma posmatračima pruža pogled na moćan planinski masiv. Delo Mihaela Milunovića može se interpretirati na više načina, ali ono istovremeno govori univerzalnim jezikom. Plava planina dominira kao motiv slike. Na njoj se nalazi crveni voz koji nastoji da se popne na vrh strmim putem. Mnogobrojni plavi tonovi slike stapaju se sa nebom iznad grada. Dok stanovnici Beča vrh Ringturma vide kao izvor informacija o vremenskim prilikama, jer se na njemu nalazi repetitor sa svetlosnim lampicama koje pokazuju meteorološku situaciju, značenje pilona na vrhu Milunovićeve planine ostaje najpre skriveno. Signal sa pilona na planini koji se šalje u plavi etar je šifrovan. „Na mojoj slici “Plava planina” radi se o individui i njenom odnosu prema grupi, koji pokreće njena težnja ka transcedenciji. Crveni voz koji se penje na plavu planinu je alegorija na doslednost i izdržljivost, a to su osobine koje su od velike pomoći prilikom uspinjanja na strmu planinu. Uspinjača je takoreći sredstvo koje nam pomaže u samospoznaji. Antena na vrhu planine meni je važna – ona simbolizuje spremnost da se pozitivna energija podeli sa drugima“, kaže Mihael Milunović o “oblačenju” bečkog Ringturma u 2017. godini. Umetnik, koji retko pravi direktne aluzije na realnost, planinu vidi kao motiv čežnje i ravan projekcije individualnih ciljeva i principa koje u životu sledimo.

Umetnik

Mihael Milunović, rođen je 1967. godine u Beogradu i potiče iz umetničke porodice. Iskustva iz detinjstva koja je stekao u ateljeu njegovih roditelja, rano interesovanje za geografiju i mašinstvo, kao i slikarstvo velikih umetnika kao što su Ticijan ili De Kiriko, ostavili su traga i u njegovom delu „Plava planina“. Milunović je studirao na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu, a nakon toga na École Nationale Supérieure des Beaux-Arts u Parizu. Njegovi radovi su multidisciplinarni i obuhvataju širok opseg različitih formi izražavanja - od slikarstva, crtanja i fotografije do skulptura i instalacija. Milunović izvlači svakodnevne predmete, simbole i situacije iz njihovog prvobitnog konteksta i tako izaziva divljenje i radoznalost. U svojim najsnažnijim delima on obrađuje fundamentalne teme kao što su nasilje, represija i manipulacija.

Umetnik je izlagao u brojnim muzejima širom Evrope, kao što su: MUMOK – Beč (AT), Galerie nationale du Jeu de Paume – Paris (FR), Musée d’art moderne – Saint-Étienne (FR), Muzej savremene umetnosti – Beograd (RS), The Stedelijk Museum – Aalst (BE), Musée International des Arts Modeste – Sète (FR), PAN – Palazzo delle Arti – Neapel (IT), Kunsthalle Fridericianum – Kassel (DE), Secession – Beč (AT). Njegovi radovi su u brojnim javnim i privatnim kolekcijama, kao što su.: MUMOK – Beč (AT), Musee d'Art et d'Industrie – Saint-Etienne (FR), Moët & Chandon LVMH (FR), Siemens AG (AT), Muzej savremene umetnosti – Beograd (RS), Colección Solo – Madrid (ES), Telenor Art Collection – Olso (NO), Sammlung Renoir (FR), kolekcija Maya Picasso (FR), Galleria d'arte moderna Palazzo Forti – Verona (IT), kolekcija Azraq – Marrakesch (MA), Barzai-Hollander – Brüssel (BE), Wiener Städtische Osiguranje – Beograd (RS).

Bečki Ringturm kao ogromna umetnička instalacija

„Plava planina“ je deseto umetničko delo koje Wiener Städtische Versichersicherungsverein tokom celog leta predstavlja na spoljašnjim zidovima bečkog Ringturma. „Projekat „oblačenja“ Ringturma čini me ponosnim. On naglašava nameru da se ova veličanstvena inicijativa razmene i slobodno dostupne umetnosti nastavi i u budućnosti“, objašnjava dr Günter Geyer.

30 štampanih mrežastih traka širine tri metra i dužine do 63 metra pretvaraju sliku Mihaela Milunovića u umetničko delo veličine 4.000 kvadratnih metara koje privlači pažnju na Dunavskom kanalu u Beču. „Oblačenje“ bečkog Ringturma jedna je od mnogobrojnih kulturnih manifestacija koje sprovodi Wiener Städtische Versicherungsverein. Nakon četiri uspešna „oblačenja“ bečkog Ringturma delima domaćih umetnika, od 2012. godine pozivaju se i međunarodni kulturni stvaraoci. Od dosadašnjih deset umetnika čijim delima je Ringturm prekrivan, njih pet potiču iz centralne i istočne Evrope

Umetnici čijim delima je bečki Ringturm deset puta prekrivan

2017.               Mihael Milunović                                „Weitblick“

2016.               Ivan Exner                                          „Sorgenfrei“

2015.               Tanja Deman                                     „Sommerfreuden“

2014.               Arnulf Rainer                                      „Schleier der Agnes“

2013.               Dorota Sadovská                               „Verbundenheit“

2012.               László Fehér                                      „Gesellschaft“

2011.               Xenia Hausner                                   „Familiensinn“

2008.               Hubert Schmalix                                 „Turm in Blüte“

2007.               Robert Hammerstiel                           „Turm des Lebens“

2006.               Christian Ludwig Attersee                  „Don Giovanni“

Wiener Städtische Versicherungsverein je glavni akcionar Vienna Insurance Group (VIG) i on podržava ovu grupaciju u svim kulturnim i socijalnim poduhvatima, sa fokusom na kulturnoj razmeni među različitim zemljama. Pored toga, on podstiče stvaranje ambijenta u kome svaka kultura pojedinačno može napredovati. Partnerstva i saradnje su usmerene ka podsticanju rada socijalnih organizacija, najpre u zemljama centralne i istočne Evrope u kojima Vienna Insurance Group posluje.